LESSEN IN GELUK

De gelukskoffer is een positieve methode geschreven voor kinderen op de basisschool. Deze methode leert kinderen bewust te worden van hun eigen talenten, mogelijkheden en invloed op gedachten. In de kindertijd wordt het fundament gelegd voor de rest van het kinds leven. De gelukskoffertraining is een mooi stuk fundament als basis voor een meer optimistisch leven. Een kind leert in zichzelf te geloven en wordt in z’n kracht gezet.

Tijdens de lessen worden verschillende thema’s aangestipt als ‘positief denken’, ‘dankbaarheid’ en ‘talenten’. Kinderen leren zoveel mogelijk zichzelf te zijn. Hiermee wordt het zelfvertrouwen vergroot en zijn ze minder vatbaar voor negatieve invloeden op hun leven.

De volgende thema’s komen aan bod:

Week 1 ‘Wat is geluk?’
Week 2 ‘Positief denken’
Week 3 ‘Dankbaarheid’
Week 4 ‘Talenten’
Week 5 ‘Zelfvertrouwen’
Week 6 ‘Toekomstdromen’
Week 7 ‘Geluk doorgeven’


Tijdens de bijeenkomsten sluit ik zoveel mogelijk aan bij wat het kind laat zien. We zullen werken met verschillende werkvormen. Zo zullen we tekenen, kleuren, praten, (voor)lezen en spelen. De kinderen maken hun eigen gelukskoffer waarin ze al het geleerde in kunnen bewaren. Als het goed weer is zullen we ook naar buiten gaan en daar opdrachten uitvoeren.

De bijeenkomsten duren 1 tot 1,5 uur en kunnen individueel of in groepjes (van maximaal 3 kinderen) plaatsvinden.

Om het geoefende zo goed mogelijk te laten beklijven krijgen de kinderen ‘werk in uitvoering’ mee. Ze kunnen dan thuis nog dagelijks oefenen met de verschillende vaardigheden. Om de begeleiding zo goed mogelijk aan te laten sluiten met de thuissituatie worden ook de ouders betrokken. Er is mogelijkheid voor een ouderbijeenkomst en ouders zullen van elke bijeenkomst op de hoogte worden gehouden. Op deze manier kan de begeleiding zo duurzaam en effectief mogelijk worden ingezet.

De gelukskoffer leert kinderen bewust te worden van hun eigen talenten, mogelijkheden en invloed op gedachten.